Docent

Version 2De opleiding “Beter Beleid door te Sturen op Geluk” wordt gegeven door drs. Akshaya de Groot (61 jaar).

De Groot begon zijn loopbaan als wetenschaps-journalist, communicatiedeskundige (onder andere bij grote overheidsprojecten) en onderwijsontwerper.

Via een sabbatical aan de universiteit ontwikkelde hij zich tot geluksdeskundige. Inmiddels is hij pionier in het vertalen van geluksonderzoek naar beleid.

Zo was hij de initiatiefnemer en ontwerper van de opleiding “Sturen op Geluk in het publieke domein” aan de Erasmus Universiteit, de eerste op dat gebied in Europa. Hij bleef daar 2 jaar aan verbonden als docent en programmaleider. Daarbij werkte hij samen met o.a. de bekende geluksprofessor Ruut Veenhoven. Met deze nieuwe opleiding zet hij een stap verder.

Samen met Marjo Gruisen bracht hij VNG Realisatie (toen nog KING) ertoe het meten van geluk op te nemen in de Burgerpeiling.
Sinds 2016 is dit nu mogelijk, met dezelfde vier vragen die in voortrekkersland Groot-Brittannië worden gebruikt door het Office of National Statistics (ONS).

Met docente Elisabeth van Twist ontwikkelde hij een keuzevak Gelukskunde voor de Hogeschool Rotterdam. Dit werd in het daaropvolgende jaar door ongeveer 80 studenten (4 x 20) uit allerlei studierichtingen gekozen.

De Groot schreef ook het boek ‘Geluk voor Kamerleden’.

Hij is een ervaren spreker en docent, die het onderwerp “sturen op geluk” al aan vele gemeentes, provincies, en andere organisaties presenteerde. Hij schreef over geluk en beleid in o.a. HP/deTijd, Gemeente.nu, Eindhovens Dagblad en Liberaal Journaal 2017.
Hij gaf les aan drie universiteiten en één hogeschool, en ontwikkelde onderwijs (toen nog niet over geluk) voor de Open Universiteit.
In het eerdere deel van zijn leven was hij o.a. journalist. Hij publiceerde in Trouw, (boekbesprekingen), Intermediair (onderzoek), de Haagsche Courant en vele andere bladen. Daarna was hij werkzaam als senior communicatie-adviseur bij talloze projecten. Van de zorg tot politie en defensie.
Dit alles begon met een opleiding tot onderwijssocioloog en maatschappijleraar. Zijn bijvakken en scriptie gingen over onderwijskunde en maatschappijleer-didaktiek, Vervolgens liep hij (nog in zijn studentenperiode) stage als docent aan de lerarenopleiding maatschappijleer. “Hoewel ik geen maatschappijleraar werd, heb ik op die kennis over onderwijs en samenleving mijn hele leven verder kunnen bouwen”, Version 2zegt hij daarover.
Voeg daarbij zijn ervaringen binnen allerlei organisaties. Daardoor heeft hij een unieke, goed geïnformeerde en praktische kijk op wat je met geluk als leidraad kunt doen.

Last but not least is hij uit eigen ervaring vertrouwd met mindfulness en meditatie, en daarmee samenhangend, Oosterse psychologie en filosofie — en wat die voor ons geluk kunnen betekenen.

search previous next tag category expand menu location phone mail time cart zoom edit close